Wat bieden wij? En wat niet?

Bij Yema gaan expertise en plezier hand in hand!

In al ons werk zien wij het als onze opdracht de kwaliteit van leven van al onze cliënten te bevorderen. Hiertoe zetten wij ons in voor de participatie en zelfredzaamheid van onze doelgroepen. Eigen kracht en zelfredzaamheid schieten tekort wanneer we willen dat iedereen mee doet. Vanuit de participatiegedachte wordt verwacht dat mensen hun problemen zo veel mogelijk zelf of in kleine kring oppakken. Maar dan moeten ze daartoe ook in staat gesteld worden. Precies dat proces ondersteunen wij!

De benadering die Yema inzet om dat vermogen te versterken is ‘empowerment’. Een manier van werken die draait om de dubbele betekenis van het woord ‘power’.

 De eerste dimensie is de kracht van binnenuit. Het onder ogen zien en aanspreken van eigen kwaliteiten, het geloof in eigen vaardigheden en mogelijkheden. Maar ook het vertrouwen en de wil om de persoonlijke situatie te beïnvloeden. Het versterken van competenties van de cliënt. (Spierts, Sprinkhuizen, Scholte, Hoijtinck, de Jonge & van Doorn, 2017).

De tweede dimensie heeft betrekking op het mobiliseren van informele hulpbronnen in de eigen omgeving, zoals sociale steun van familie, vrienden, medebewoners, buren of de kracht van zelforganisatie. Hier gaat het ons dus om de beïnvloeding van omgevingscondities.

Kenmerkend in onze empower aanpak is dat wij ons hierbij zowel richten op het hanteerbaar maken en terugdringen van bronnen van stress als het aanboren van bronnen van steun in de sociale omgeving van de cliënt. Wij zetten hiertoe beproefde en innoverende technieken en methoden in. Voorbeelden hiervan zijn; bindkracht, sociaalnetwerkstrategieën, werken vanuit de acht levensgebieden, activering-, oplossingsgericht, support- en systeemgericht werken.

Uitsluitingcriterium Yema Zorggroep

Het primair beoogde resultaat van het instellen van deze uitsluitingscriteria is het verschaffen van helderheid omtrent de specifieke aard van zorg- en dienstverlening die Yema Zorggroep beoogt te bieden, evenals de benadering van zorgaanvragen die buiten deze vastgestelde reikwijdte vallen.

Welke zorg en dienstverlening

Het is onze missie de kwaliteit van leven van al onze cliënten met autisme te bevorderen. Ook willen wij dat onze cliënten meedoen in de maatschappij, passend bij de participatiegedachte welke uitstraalt dat mensen hun problemen zo veel mogelijk zelf of in kleine kring oppakken.

De visie van Yema Zorggroep is dat cliënten met autisme empowert moeten worden met het oog op eigen kwaliteiten, het geloof in eigen vaardigheden en mogelijkheden. Rekening houdend met sensitiviteit voor sensorische prikkels creëert Yema Zorggroep een woonomgeving waarin cliënten zich comfortabel voelen. Individuele begeleiding, groepszorg en ongeplande zorg zijn cruciaal. Elk individu met autisme heeft unieke behoeften. Het is van belang dat de begeleiding nauw aansluit op de wensen en mogelijkheden. Het focussen op autisme als specialisatie geeft Yema Zorggroep een positieve identiteit waardoor zij zich kan positioneren als een expert op dit gebied. Dit helpt bij het aantrekken van cliënten, financiële steun en samenwerkingsmogelijkheden.

Door specifieke kennis en ervaring te ontwikkelen op het gebied van autisme, kan Yema Zorggroep effectiever inspelen op de unieke behoeften van hun doelgroep. Het bieden van deze gespecialiseerde zorg kan resulteren in een hogere kwaliteit van zorg. Yema Zorggroep kan hierdoor specifieke interventies en benaderingen ontwikkelen die zijn afgestemd op de specifieke kenmerken en uitdagingen van mensen met autisme, wat kan leiden tot betere resultaten. Dit kan bijdragen aan de professionele ontwikkeling van het personeel, wat weer gunstig is voor het opbouwen van een competente en toegewijde werknemersploeg.

Door te specialiseren in autisme kan de organisatie een betere cliënttevredenheid bereiken. Mensen met autisme en hun families voelen zich hierdoor meer begrepen en waarderen vaker de medewerkers van Yema Zorggroep die goed geïnformeerd zijn over autisme en die in staat zijn om op maat gemaakte ondersteuning te bieden.

Welke zorg en dienstverlening niet

Yema Zorggroep biedt geen mogelijkheden om cliënten die permanent in crisis verkeren te huisvesten. Over dit onderwerp zijn in de samenwerkingsovereenkomsten afspraken gemaakt met de verenigingen.

Yema Zorggroep heeft geen medicatie in beheer en verstrekt geen medicatie aan cliënten. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de cliënt.

Nieuwe aanmeldingen

De volgende specifieke uitsluitingscriteria worden door Yema zorggroep gehanteerd als het gaat om nieuwe aanmeldingen:

 

  1. Doelgroepspecificiteit:
    Yema Zorggroep begeleidt uitsluitend individuen gediagnosticeerd met autismespectrumstoornissen (ASS). Personen zonder deze specifieke diagnose vallen buiten de scope van onze dienstverlening.
  2. Leeftijdscriteria:
    De begeleiding is gericht op mensen met autisme in een bepaalde leeftijdscategorie, namelijk vanaf 18 jaar tot 60 jaar (volwassenen). Personen buiten deze leeftijdscategorie worden niet in aanmerking genomen voor onze dienstverlening.
  3. Comorbiditeit Uitsluiting:
    Yema Zorggroep richt zich uitsluitend op individuen met autisme zonder significante comorbiditeit die onze mogelijkheden voor gespecialiseerde begeleiding overstijgt. Personen met complexe bijkomende gezondheidsproblemen vallen buiten onze focus.
  4. Specifieke Zorgvragen:
    Individuen wiens zorgvragen niet direct gerelateerd zijn aan autisme en niet passen binnen de gespecialiseerde aanpak van Yema Zorggroep worden uitgesloten van onze dienstverlening.
  5. Instemming en Commitment:
    Personen die niet bereid zijn zich te committeren aan de specifieke aanpak en programma’s van Yema Zorggroep, inclusief de betrokkenheid van familie en ondersteunende netwerken, kunnen worden uitgesloten.

Bekendmaking criteria

Deze uitsluitingscriteria worden zorgvuldig gecommuniceerd en gedocumenteerd in het kwaliteitshandboek van Yema Zorggroep, en voldoen aan ethische en wettelijke richtlijnen om transparantie en eerlijkheid te waarborgen bij het selecteren van cliënten. Deze criteria staan in de gemaakte afspraken in de samenwerkingsovereenkomsten en daarnaast zijn ze kenbaar gemaakt op de website van Yema Zorggroep. Ook worden deze tijdens intakegesprekken benoemd (zie intakeformulier).